Jaarlijks vindt de Consumer Electronics Show (CES) plaats. De CES is een grote technologiebeurs die elk jaar vanaf 1967 in Las Vegas wordt gehouden. Tijdens deze beurs worden veel nieuwe technologische innovaties van bedrijven getoond. EHang presenteerde tijdens de CES zijn nieuwe trots: de EHang 184 AAV. Dit is een octocopter die voor een tijd van 23 minuten in staat is om één persoon te vervoeren op de automatische piloot. Het apparaat hoeft dus niet bestuurd te worden.

Ehang 184 AAV

De EHang 184 AAV, zo wordt de mensvervoerende drone genoemd, is gepresenteerd tijdens de CES in Las Vegas. Het betreft een octocopter die in staat is om één persoon te vervoeren. De passagier kan 23 minuten blijven zitten en de EHang vliegt met een snelheid van bijna 100 km/u. De 184 AAV beschikt over 4 armen met in totaal 8 motoren. Elke arm maakt dus gebruik van twee rotoren. De drone hoeft niet bestuurd te worden, hij vliegt namelijk automatisch. ehang-184-aav-drone-3ehang-184-aav-drone-3

Certificaat

Om een rondje met de 184 AAV te vliegen is geen certificaat of iets dergelijks nodig. Ehang heeft veel gewerkt met verschillende regeringen en ze zijn tot de conclusie gekomen dat dit niet nodig is. De piloot van de 184 AAV hoeft slechts een eindbestemming in te vullen op de tablet die zich in het toestel bevindt, en het toestel vliegt er op de automatische piloot naartoe.

Regelgeving en prijs

Het is op dit moment nog onzeker wanneer het toestel beschikbaar wordt op de consumentenmarkt. De technologische innovatie kampt namelijk met scherpe wettelijke beperkingen. Ook is de prijs nog onzeker. EHang geeft echter wel aan dat ze niet willen dat het een product wordt dat uitsluitend miljardairen kunnen betalen, ook het gewone volk moet er mee kunnen vliegen.

Demonstratie

De Ehang 184 AAV die tentoongesteld werd tijdens de CES was ''ready to fly'', aldus EHang. Het toestel mocht echter helaas niet gedemonstreerd worden vanwege wettelijke beperkingen. ehang-184-aav-drone-2ehang-184-aav-drone-2

Soortgelijke ideeën

EHang is niet de enige die geprobeerd heeft mensen in de lucht te krijgen door een soortgelijk idee. Studenten aan de Universiteit van Singapore hebben namelijk onlangs ook een video naar buiten gebracht waarbij een persoon vervoerd werd op eenzelfde manier. De vliegduur van dit apparaat bedroeg echter slechts 5 minuten en er werd gebruik gemaakt van 16 motoren. In Nederland heeft Thorstin Crijns ook een toestel ontwikkeld waarbij hij zichzelf de lucht in wist te krijgen. Dit was echter slechts voor enkele seconden en daar werd gebruik gemaakt van 54 motoren.

2 Reacties

  1. muller

    Hopelijk gaat deze vorm van vervoer in de nabije toekomst technologisch snel vooruit en wordt de regelgeving daarnaast ook soepeler zodat we schoner en relatief veilig op onze plaats van bestemming kunnen komen

  2. Maas

    In het verleden is het gebleken dat dit soort transport wel degelijk de een begin is van de toekomst en de statige van vandaag is gebaseerd op, vraag en aanbod. Kan je voorstellen hoe het zal zijn om een keer zonder wachten van A naar B te transporteren? Ik zou dol graag willen brainstormen en mijn steentje bij te dragen.

Plaats een reactie